torstai 18. huhtikuuta 2013

Keskivertoihminen puhuu seinälle


Miksi minua vieläkin potuttaa äärettömästi velkaneuvoja, joka teki vain työtään, ja lopulta pääsin järjestelyyn? No, minua potuttaa yleensäkin ihminen, jolle puhuminen on kuin seinälle puhuisi. Paitsi että se puhuu takaisin. Ei tosin reagoi varsinaisesti siihen mitä puhun, vaan tukeutuu jatkuvasti pykäliin ja jargoniin. Taidan olla vähän tyhmä, kun en ymmärrä sanoja, joiden merkitys on minulle tuntematon. 

Velkaneuvoja myös tuntui olettavan, että olen keskivertoihminen, joka elää keskivertoelämää. Eihän sellaista ole olemassakaan! Veikkaan, että varsinkin ylivelkaantuneet tuppaavat olemaan epäkeskivertoja, ottavat enemmän riskejä, ovat ylioptimistisia, hyväuskoisia, anteliaita, luottavaisia tms.

Ja oletetulla keskivertoihmisellä on keskivertopuoliso, eikä esimerkiksi ailahteleva boheemi, jolla ei ole mitään käsitystä rahankäytöstä. Keskivertopuoliso on terve mieleltään ja ruumiiltaan, raitis, työssäkäyvä ja säästäväinen, ja hoitaa oman osuutensa (50%) talouden menoista. Keskiveroihmisellä ja hänen keskivertopuolisollaan ei ole suuruudenhulluja hankkeita, erikoisia sukulaisia, riippuvuuksia eikä lapsuuden traumoja. Eivätkä he tarjoa baarissa drinkkejä tuntemattomille.

1 kommentti:

  1. Sun blogi on herättävää luettavaa, kiva että jaksat kirjoittaa. Mä en ole velkajärjestelyssä,mutta muuten vain tavallista köyhempi ja kipeempi. Ja mulla on myös mies jolla ei paljoa ole tuloja, eikä ole keskivertopuoliso, vaan on sairas ja kykenemätön moniin asioihin (vaikka melko nuoria vielä ollaankin). Kiinnostaa lukea miten te pärjäätte ja miten teillä menee. Tsemppiä!

    VastaaPoista